Gedragsverbetering bij leerlingen

Auteur: Anneke Dusseljee


Inleiding

Iedere leerkracht heeft wel eens momenten meegemaakt waarin ongewenst gedrag van bepaalde leerlingen hem of haar voor raadsels stelt. Ondanks de beste inspanningen en gebruikelijke methodes lijken je sommige vormen van ongewenst gedrag ongrijpbaar en moeilijk te corrigeren.

In deze blog willen we dieper ingaan op de mysterieuze interactie tussen de persoonlijke problemen van leerlingen en de mentale staat van docenten, en hoe deze factoren onbewust,  ongewenst gedrag bij leerlingen kunnen uitlokken.


Problemen van leerlingen en gedrag op school

Leerlingen als complexe individuen:

Leerlingen brengen niet alleen hun schooltassen mee naar het klaslokaal, maar ook hun unieke achtergronden, ervaringen en persoonlijke problemen. Het begrijpen van de complexiteit van elke leerling is essentieel om hun gedrag op school effectief te kunnen beïnvloeden.

De impact:

Persoonlijke problemen zoals gezinsproblemen, financiële zorgen, pestervaringen, of emotionele stress kunnen diepe sporen nalaten bij leerlingen. Dit kan zich uiten in ongewenst gedrag zoals agressie, teruggetrokkenheid of gebrek aan motivatie. Het is belangrijk dat leerkrachten gevoelig zijn voor deze problemen om de invloed ervan op het gedrag van leerlingen te begrijpen.

Empathie en begrip als sleutel tot verandering:

Het tonen van empathie en begrip voor de persoonlijke problemen van leerlingen is een eerste stap in het creëren van een ondersteunende en positieve leeromgeving.

Wanneer leerkrachten laten zien dat ze zich bewust zijn van de uitdagingen waarmee leerlingen worden geconfronteerd, kan dit leiden tot een grotere bereidheid bij leerlingen om hun gedrag te veranderen.

Hieronder zullen we dieper ingaan op de rol van docenten als gidsen en modellen voor hun leerlingen, en hoe dit kan bijdragen aan gedragsverbetering.

Gedragsverbetering bij leerlingen

Gedragsverbetering bij leerlingen

Het onbewuste beïnvloeden van leerlingen

Onbewuste beïnvloeding:

Maar niet alleen leerlingen nemen meer dan alleen hun schooltassen mee naar school. Ook leerkrachten zijn mensen en hebben dus ook eigen overtuigingen, verwachtingen en stemmingen.

En vaak hebben zij geen idee dat ze daarmee onbewust het gedrag van leerlingen beïnvloeden. Dit fenomeen wordt vaak over het hoofd gezien, maar het kan een aanzienlijke impact hebben op de manier waarop leerlingen reageren.

Verborgen invloeden en verwachtingen:

De eigen overtuigingen, verwachtingen en gemoedstoestand van een leerkracht kunnen namelijk onbedoelde signalen afgeven aan leerlingen. Denk niet dat het jou niet overkomt want dit gebeurt dagelijks. Ben je bijvoorbeeld om wat voor reden ook niet in een goed humeur dan kun je minder hebben van leerlingen en zeker van lastige leerlingen.

Het kan zelfs zo ver gaan dat, als je een leerling al als "moeilijk" beschouwt, je onbewust lastig gedrag verwacht waarop je wederom onbewust anticipeert. Gedraagt die leerling zich dan ongewenst dan bevestigt dit je overtuiging met vaak negatieve interacties over en weer tot gevolg.

Dit domino-effect is een vicieuze cirkel en leidt niet zelden tot situaties die volledig uit de hand kunnen lopen. Achteraf, als iedereen weer rustig is geworden, worden dan vaak dingen gezegd als “Had ik dit maar nooit gedaan” of “Als ik dat had geweten”. Maar dan is het kwaad al geschied.

Gedragsverbetering bij leerlingen

Het belang van bewustwording:

Bewustwording van dit mechanisme onbewust overbrengen van je mentale staat is de eerste stap naar verandering. Wanneer docenten zich bewust worden van hun eigen onbewuste invloeden, kunnen ze actief werken aan het creëren van een meer positieve en ondersteunende omgeving in het klaslokaal.1

En de volgende belangrijke stap daarna is het erkennen van je eigen mentale staat als docent. Deze zogenaamde zelfzorg en persoonlijke bewustwording zijn essentieel om gedrag van leerlingen op een positieve manier te beïnvloeden.

Wij van Hoofdmanager helpen docenten bij het identificeren van persoonlijke problemen en stressfactoren die dus niet alleen hun eigen mentale staat kunnen beïnvloeden maar ook dat van hun leerlingen. Door deze aanpak, kunnen docenten zichzelf beter in staat stellen om positieve verandering in de klas te bewerkstelligen.

Gedragsverbetering bij leerlingen

Conclusie: Het creëren van een positieve verandering

Het belang van bewustwording en inzicht:

Empathie tonen voor de persoonlijke problemen van leerlingen en bewustwording van de eigen mentale staat als docent dragen bij aan het creëren van meer ondersteunende en positieve docent-leerling interacties.

Het pad naar een positievere onderwijsomgeving:

Het uiteindelijke doel is het creëren van een onderwijsomgeving waarin leerlingen gedijen en groeien, èn waar docenten zich ondersteund voelen. Door bewustwording, empathie en zelfzorg kunnen we samen streven naar een positieve verandering in het onderwijs waardoor lesgeven en naar school gaan weer een feestje wordt

4 Belangrijke Vragen

  • Vertonen jouw leerlingen ook af en toe merkwaardig gedrag en zou je willen weten hoe dit komt?
  • Vind je het moeilijk om orde te houden?
  • Wil je leren hoe je je persoonlijke problemen thuis laat?
  • Wil je je persoonlijke problemen kennen?
    (De meeste mensen lopen onbewust rond met problemen. Jij dus waarschijnlijk ook)

Als je op 1 of meerdere vragen met ja hebt geantwoord, maak dan nu een vrijblijvende afspraak. Gebruik daarvoor de knop onder aan de pagina.

Vriendelijke groet,
Anneke Dusseljee

Gedragsverbetering bij leerlingen

Maak vandaag nog een Afspraak